Friday, June 28, 2013

Gaya Kasual untuk Kediaman Selesa

Mungkin tidak kedengaran sebagai gaya yang popular sebagai elemen dekorasi, namun ramai yang tidak menyedari bahawa gaya Kasual adalah tema pilihan bagi menzahirkan sebuah kediaman yang selesa.

Gaya kasual adalah hasil kombinasi mudah antara perabot, pilihan warna-warna yang mendamaikan, perincian permukaan yang mudah diselenggara serta fabrik yang mudah dibersihkan. Dalam erti kata lain, kecenderungan gaya ini adalah memilih elemen-elemen dekorasi yang selesa untuk kediaman, tidak keterlaluan disuai-padan serta kelihatan sederhana namun masih praktikal sebagai ruang yang didiami sehari-hari.

Via link

Warna-warna yang menyenangkan
Pemililihan palet warna bukan sekadar merangkumi dinding, upholsteri dan lantai, malahan juga aksesori. Pilih warna yang dapat menarik perhatian dan memberi kesan kepada mood anda. Pastikan warna yang dipilih adalah tepat kerana ia bakal memberikan tenaga positif kepada atmosfera ruang. Begitu juga kombinasi warna-warna terang perlu dikendalikan secara berhari-hati agar tidak menyakitkan pandangan.


Via link
Permukaan yang mudah diselenggara
Kita bersentuhan dengan permukaan setiap hari, oleh itu pilih permukaan lantai, permukaan kaunter serta splashbacks yang bukan sahaja menarik tetapi juga tahan lasak. Malahan sesetengah permukaan yang akan mendominasi sesetengah ruang dan perlu diberi sentuhan elemen dekorasi, maka anda juga perlu memikirkan aspek warna dan juga perincian kemasannya.

Gambar dibawah: Jubin kecil berona hitam kelihatan ranggi dan digunakan bagi memberikan definasi warna kepada ruang dapur kediaman selain menyamarkan percikan kotoran sewaktu memasak.
Via link

Via link
Fabrik yang mudah dijaga
Aplikasi fabrik di ruang kediaman adalah satu kemestian yang tidak dapat dielakkan. Cari tekstil yang kelihatan ringkas bagi penggunaan harian namun memberikan impak dekoratif yang maksimum. Kombinasikan tekstur fabrik dari jenis kedutan sederhana, licin, fabrik berat, jarang mahupun fabrik mewah asalkan ia merupakan upholsteri yang praktikal digayakan.


Via link
Pencahayaan dramatik
Elemen pencahayaan yang dirancang sempurna menghasilkan fungsian yang dapat menyerlahkan perincian yang menarik dan meminimakan keadaan ruang yang cacat. Ruang akan kelihatan lebih mempesona, menerbitkan atmosfera yang diinginkan dan mempunyai iluminasi yang tepat pada ruang yang memerlukan apabila pencahayaan dibentuk dengan sempurna. Gandingkan pelbagai elemen pencahayaan bagi memberikan fokus kepada perincian yang menarik dan menambah kesan dramatik kepada ruang.

Via link
 Bayangkan ruang kediaman yang didekor rapi dengan suasana yang mendamaikan, ruang berfungsian bercirikan keselesaan, tidak berserabut dan mudah diselenggara malah cantik dipandang. Itulah ruang kediaman yang kasual.