Wednesday, February 16, 2011

PART 1 :Tips bagaimana merekabentuk dapur yang sempurna

Ramai yang bertanyakan kepada saya bagaimana untuk merekabentuk sesuah dapur idaman yang menepati ciri-ciri sebuah dapur yang benar-benar menepati citarasa pemilik sebuah ruang dapur... sering kali soalan ini ditujukan...Sememangnya ruang dapur adalah satu ruang paling penting yang tidak boleh diambil mudah ciri-ciri rekabentuk dan fungsinya.


Kali ini saya bebesar hati ingin berkongsi tips bersama anda bagaimana ingin memilih atau merekabentuk dapur yang sempurna...tips ini adalah tips yang saya kongsikan juga diruangan " Inovasi Dapur terkini " dalam majalah DAPUR IMPIANA 2010

 
Langkah pertama yang perlu diambil sebelum membentuk ruang dapur?
 - Sebelum mereka bentuk dapur perlu memahami kehendak pemilik, fungsi dan keperluan untuk dapur tersebut supaya susun atur dapur menjadi lebih sistematik dan memenuhi kehendak pemilik dapur. Pemilik juga perlu banyak membuat rujukan pada buku-buku, rakan-rakan, keluarga dan paling mudah mendapatkan khidmat nasihat daripada mereka yang berpengalaman dalam bidang ini. Khidmat nasihat mereka membolehkan anda berjimat supaya tidak tersasar daripada bajet yang anda peruntukan.

Bagaimanakah menentukan reka bentuk yang sesuai dengan keluasan sebuah kediaman?
- Contohnya untuk reka bentuk untuk single line, double line, bentuk L, bentuk U, bentuk pulau. Pada kebiasaannya reka bentuk dapur bergantung kepada keluasan sesuatu dapur itu sendiri. Susun atur dapur single line, double line dan L sesuai untuk dapur yang berkeluasan sempit dan sederhana seperti di apartment mahupun kondominium. Manakala bentuk U dan bentuk pulau lebih bersesuaian dengan dapur yang emmpunyai keluasan yang luas yang lebih daripada 100 kaki persegi seperti rumah semiD atau banglo. Namun dlm menentukan rekabentuk dapur faktor pergerakan, pengcahayaan, pengudaraan adalah emelen asas yang perlu dititikberatkan.

Bagaimana membentuk dapur berkeluasan terhad?
- Dalam membentuk dapur yang berkeluasan terhad merupakan satu cabaran minda yang maksimum. Anda perlu bersikap terbuka dan positif untuk menggunakan setiap pelosok ruang dapur dengan sebaik mungkin. ukuran keluasan adalah satu aspek penting. Ini kerana dengan keluasan yang tepat anda akan dapat membentuk ruang dapur yang selesa dan memenuhi keperluan anda. Jika mempunyai saiz ruang dapur yang sempit perlu bijak mengatur ruang dan menempatkan keperluan yang asas sahaja iaitu ruang mencuci, ruang memasak, ruang penyediaan dan penstoran. Sekiranya mempunyai idea untuk membuat bar counter, serving counter mahupun kaunter pulau perlu dilihat kesesuaian pada ruang dengan melihat dari segi aspek pergerakan, keselesaan dan laluan kerja. selain itu antropometrik juga perlu tidak kurang pentingnya dalam mereka bentuk dapur yang sempit. Antropometrik adalah satu kajian tentang pergerakan manusia di sesuatu ruang. Contoh laluan yang minimum adalah 3'. Kabinet bawah tidak terlalu rendah atau tinggi begitu juga kabinet gantung. Pastikan pintu kabinet mudah dicapai dan dibuka untuk mengisi barang-barang.

Jika pemilik berhajat melakukan sedikit ubahsuai di ruang dapur terhad, apakah ubah suai ideal untuk sebuah kediaman jenis apartment atau pangsapuri?
- Pengubahsuaian yang ideal sekali untuk ruang dapur yang terhad adalah yang ringkas terampil bergaya. Di pasaran terdapat pelbagai pilihan material boleh didapati untuk pintu kabinet. Anda boleh memilih pintu kabinet dari solid wood, lamintaed finish, glass spray dan mdf spray board. Manakala permukaan kaunter kerja jika menggunakan concrete top boleh memasang kemasan jubin sama ada 300x300mm mahupun 600x600mm. Selain daripada itu boleh menggunakan material dari solid surface, kemasan laminated, granit mahupun marmar. Begitu juga kemasan lantai dan dinding perlu bijak memilih material yang sesuai dengan konsep dan bajet anda. Apa jua pilihan anda bagi ruang dapur yang terhad dinasihatkan supaya memilih material yang tampak ringan dan ringkas. Jika memilih material penuh dengan corak akan menyempitkan ruang dapur yang kecil.


Apakah saiz standard dapur apartment atau kondominium. Masalah yang sering dihadapi dalam rekaan dapur jenis begini?
- Saiz dapur pada apartment atau kondominium di pasaran sekarang begitu terhad luasnya. Biasanya apartment mempunyai keluasan dapur 100 kaki persegi sahaja. Dan ini memaksa pereka untuk berfikir lebih kreatif dan lebih mementingkan keperluan asas semata-mata untuk merekabentuk dapur tersebut. Masalah yang sering dihadapi adalah perletakan soket yang sedia ada tidak sesuai dengan penggunaannya dan ada juga kedudukannya terlalu hampir dengan sinki dan tidak mencukupi kuasa untuk perkakasan elektrik seperti peti sejuk, hud, periuk nasi elektrik dan sebagainya. Begitu juga dengan kedudukan paip air keluar dan masuk perlu dititikberatkan dari awal sebelum kerja-kerja pengubahsuaian mahupun pemasangan kabinet baru. Kebiasaannya kedudukan paip akan berubah mengikut lokasi yang sesuai dan jenis singki yang dipilih. Ini untuk mengelakkan kerja-kerja plumbing tiada bermasalah. dan perlu diingatkan untuk pastikan bahan-bahan plumbing berkualiti tinggi kerana tekanan air untuk rumah apartment mahupun kondominium mempunyai tekanan air yang tinggi.

*** bersambung di entry yang akan datang...lebih byk tips2 yang akan saya kupaskan untuk info anda semua mengenai rekabentuk dapur yang sesuai...


teruskan 'stay tune'  bersama saya anis-amir....pakar dekorasi bersama anda!!!