Monday, October 21, 2013

PALET ; BAHAN BUANGAN BERNILAI




Jika dahulu, apabila mendengarkan sahaja nama palet sudah semestinya terbayangkan fungsinya sekadar platform yang digunakan untuk mengangkut barang. Namun kini, fungsi palet telah divariasikan dengan kreatifnya terutama dalam idea dekorasi kediaman. Malah ia telah dikormersialkan secara meluaskannya di seluruh dunia.

Antara pereka pelopor bagi projek menggunakan palet ini adalah Studiomama yang dimiliki oleh Nina Tolstrup (klik di sini untuk maklumat lanjut) yang telah memulakan ‘The Pallet Project’ pada tahun 2008. Ekoran dari projek ini, ia telah mempopularkan penggunaan palet di dalam projek DIY yang mempelbagaikan reka bentuk palet sebagai unit perabot dan hiasan kediaman.

The Pallet Project oleh Studiomama. Via web.

Kebiasaannya palet ini boleh didapati di kilang, sama ada secara percuma ataupun perlu dibeli. Terdapat juga pembekal yang secara langsung menjual palet ini kepada pengguna akhir secara borong. Harga palet bergantung kepada saiz, dalam anggaran RM12 hingga ke RM20 satu palet. Penggunaan palet sebagai material perabot DIY anda bukan sahaja menghasilkan rekaan yang unik dan tersendiri malahan merupakan pilihan kos efektif.

Berikut dipaparkan beberapa idea DIY palet di dalam dekorasi kediaman yang boleh diaplikasikan pada segenap ruang:

1. Palet sebagai rak pamer bingkai gambar dan aksesori hiasan.
 
Via web
2. Penggunaan palet di ruang tamu divariasikan sebagai meja kopi beroda yang mudah dialihkan dan latar bagi dinding tumpu yang berupa bingkai gambar.

Via web
3. Dengan teknik upcycling, palet telah ditransformasikan menjadi lampu candelier yang lebih unik dan rustik.
 
Via web
4. Jika ingin menggunakan palet di bilik tidur, ia merupakan pilihan ideal sebagai material dasar katil platform.

Via web
5. Palet juga boleh dijadikan sebagai meja makan yang memberikan impak ruang yang lebih santai dan kasual.

Via web
6. Mahukan binaan pulau di dapur dengan kos yang lebih murah? Palet adalah jawapan yang tepat, malah menonjolkan keunikan kepada gaya dapur kediaman.

Via web
Terdapat pelbagai lagi idea kreatif penggunaan palet yang boleh anda perolehi di internet. Apa yang anda perlukan sekarang adalah palet, peralatan, kreativiti dan sedikit kemahiran. Selamat mencuba. Jangan lupa untuk kongsikan projek anda di facebook imanpuri!